Zagadnienie 8 z 15
W trakcie

Granice z szacunkiem i miłością

Jak możemy zatem inaczej dbać o granice swoje i uczyć dziecko dbać o jego granice z szacunkiem i miłością?

Podstawowe założenia:

  1. Uniwersalne ludzkie potrzeby są motorem działań każdego człowieka. Czasami wydaje się nam, że dzieci robią coś złośliwie lub pomimo naszych próśb, bo chcą dokuczyć innemu dziecku lub nam. W większości jednak przypadków takie zachowania zdarzają się bo dziecko znajduje się właśnie w jakiejś trudnej dla niego sytuacji i nie umie postąpić inaczej, jest zmęczone, głodne, ma poczucie wykluczenia z grupy, zagrożenie ze strony rodzica lub rówieśników.
  2. Wszyscy ludzie mają te same potrzeby, wszyscy ludzie na ziemi potrzebują: bezpieczeństwa, odpoczynku, bliskości, miłości itd, niezależnie od tego w jakim są wieku, gdzie mieszkają i czym się w życiu zajmują. Na tym poziomie jesteśmy tacy sami. To co nas różni to sposoby w jakie te potrzeby zaspokajamy. Nie wszyscy w równym stopniu mamy też jasność co do potrzeb płynących z naszego wnętrza.
  3. Potrzeby wszystkich są tak samo ważne. Potrzeby rodzica i dziecka mają taką samą wartość. Co nie znaczy, że muszą być natychmiast zaspokojone. To co wspiera budowanie relacji z dzieckiem opartej na szacunku to intencja rodzica aby w dziecięcych potrzebach widzieć taką samą wagę jak w swoich. Oznacza to również, że potrzeby dziecka nie są ważniejsze od potrzeb rodzica. Rodzic, który jest świadomy swoich potrzeb, dba o ich zaspokajanie dba w ten sposób o jakość relacji ze swoim dzieckiem. Rodzic wypalony, zmęczony, nieusatysfakcjonowany, poświęcający się dla dzieci nie jest w stanie budować relacji opartej na wzajemności i radości z bycia razem.
  4. Uczucia są informacją czy potrzeby są zaspokojone czy nie. Odczuwamy całą masę uczuć, które są wskazówkami co do tego czy nasze potrzeby są zaspokojone czy nie. Umiejętność ich rozpoznawania, akceptowania, przeżywania wspiera nasz psychiczny i fizyczny dobrostan. Uczymy się, iż to nie inni ludzie są odpowiedzialni za nasze uczucia. To co czujemy informuje nas o stanie zaspokojenia potrzeb. Jeżeli nauczymy się identyfikować własne potrzeby łatwiej mi będzie podejmować celowe działania, które nas do tych potrzeb przybliżą.
  5. Ludzie chętnie przyczyniają się do dobra innych o ile jest to ich wybór. Dzieci rodzą się z naturalną potrzebą współpracy i przyczyniania się do wspólnego dobra.

Sprawdź, czy pamiętasz

Quiz 1 z 1

Granice z szacunkiem i miłością