Zagadnienie 12 z 14
W trakcie

Wdzięczność dla rodzica

Ta mała ale regularna praktyka ma dobroczynne działanie na obie strony.

Czym jest wdzięczność?

To naturalna konsekwencja uświadomienia sobie, że otrzymaliśmy to, czego potrzebujemy.

Doświadczenie wdzięczności czemuś lub komuś poprawia nastrój i daje poczucie bliskości z docenianym człowiekiem lub zjawiskiem.

Czasami trudno jest nam skontaktować się z autentyczną wdzięcznością, zwłaszcza, jeśli trwaliśmy do tej pory w paradygmacie powinności i zmuszania do wyrażania wdzięczności wtedy, kiedy się jej nie czuło: “No, podziękuj cioci ładnie za samochodzik (a wcale nie bawię się samochodami i nie cieszy mnie ten prezent)”, “Co się mówi, jak się wstaje od stołu i?”, “dziękuję” – te zachowania mają mało wspólnego z prawdziwą wdzięcznością, bardziej z kurtuazyjną grzecznością i nierzadko pustymi słowami.

Jeśli chcesz wzbogacić swoje życie, nauczycielu, a tym samym życie swoich uczniów (bo szczęśliwi nauczyciele zmieniają świat!), to pomocne mogą być poniższe praktyki:

Wg badań dwóch autorytetów z dziedziny psychologii prof. Robert A. Emmons i prof. Michaelem E. McCullough, zamieszczonych w 2003 roku w „Journal of Personality and Social Psychology”, regularne praktykowanie wdzięczności:

  • zmniejszyło u badanych poczucie stresu o 28%, a depresyjny nastrój o 16%
  • zmniejszyło o 31% prawdopodobieństwo wystąpienia depresji u osób szczególnie nią zagrożonych.
  • zmniejszyło poczucie braku nadziei w 88% przypadków, obarczonych skłonnościami samobójczymi a jednocześnie u 94% z nich wzrósł poziom optymizmu.

Zobacz, jak prowadzić dziennik wdzięczności

Cała playlista (tworzenie dziennika wdzięczności krok po kroku)

Spróbuj stworzyć własny dziennik wdzięczności i prowadzić go przez 2 tygodnie. Czy coś się dla Ciebie w tym czasie zmieniło?