Zagadnienie 7 z 14
W trakcie

Wzajemność

Współdziałanie nie zaczyna się od momentu, w którym chcemy rozwiązać jakiś problem, rodzi się konflikt albo chcemy dziecko do czegoś przekonać.

Współdziałanie to kultura bycia razem w rodzinie, tworzenie podstawowej komórki społecznej, w której my rodzice postrzegamy nasze dziecko jako człowieka ze swoimi marzeniami, pragnieniami, potrzebami, troskami i obawami i stwarzamy przestrzeń do tego, aby te pragnienia mogły być wzięte na poważnie, wysłuchane.

Oznacza to otwartość rodzica na respektowanie naturalnych granic dziecka, poszanowanie jego

  • cielesności: ubieranie na siłę, zmuszanie do siedzenia przy stole kiedy dziecko roznosi energia, szarpanie, potrząsanie, klapsy
  • emocji, wszystko co czuje dziecko jest w porządku: naruszanie w postaci: nie wolno się złościć, nie ma się co smucić, nie przesadzaj, to wcale nie takie straszne, nie ma się czego bać, nie ma tam żadnego potwora,
  • prawa do własnych opinii: kiedy mówimy dzieciom, co mają myśleć o innych gdy np. w złości mówią: nienawidzę go! on jest głupi! odpowiadamy: Nie wolno tak mówić o innych. On wcale nie jest głupi.
  • prawa do własnych opinii o sobie samym: rodzice mówiący dziecku jakie jest albo jakie powinno być: Aleś ty nieusłuchany! Trzeba być grzecznym. Z ciebie to nie wyrośnie żaden piłkarz. Baletnica? Jesteś za wysoka!
  • prawa do własności: zachęcamy do dzielenia się ale nie zmuszajmy, zapytajcie siebie czy chętnie dzielicie się z innymi dorosłymi ulubionymi ubraniami, gadżetami, samochodami?
  • prawa do decydowania: w świecie, w którym tak niewiele jest obszarów, w których dzieci mogą podejmować autonomiczne decyzje (przedszkole, szkoła), a coraz więcej tych gdzie nie ma miejsca na swobodną zabawę (podwórka zabetonowane i ogrodzone, dorośli nieustannie kontrolujący)

Zapytaj siebie:
1. Jak ty dbasz o swoje granice wymienione powyżej?
2. Na ile jesteś ich świadomy?
3. Kiedy i jak reagujesz kiedy ktoś przekracza twoje granice?

Bycie rodzicem to okazja do sprawdzenia jak realizujesz we własnym życiu te wartości i postawy, których oczekujesz od dziecka.