Zagadnienie 3 z 7
W trakcie

Marshmallow challenge, czyli jak zbudować wysoką wieżę z makaronu

Z poprzedniej części dowiedziałeś się, że ludzie różnią się strategiami rozwiązywania problemów. Istnieją też naukowcy, którzy prowadzą badania nad tym, w jaki sposób ludzie się różnią w strategiach rozwiązywania problemów, i jakie strategie przynoszą najlepsze efekty.

Dobrym sposobem prowadzenia badań jest eksperyment.

Ale nie denerwuj się, bo eksperymenty mogą być świetną zabawą! Przykładem jest właśnie Marshmallow Challenge, czyli wyzwanie polegające na zbudowaniu jak najwyższej konstrukcji z:

  • makaronu,
  • taśmy klejącej,
  • sznurka.

Konstrukcja ma być jak najwyższa i ma utrzymać dużą, słodką piankę marshmallow. Mniam!

Możecie przeprowadzić ten eksperyment w swojej klasie np. na godzinie wychowawczej.

Eksperyment przeprowadza się w grupach 4-osobowych, w czasie 18 minut.

Na każdą grupę potrzebujecie:

  • 20 nitek makaronu spaghetti
  • 1 metr taśmy malarskiej
  • 1 metr sznurka
  • 1 dużą piankę
  • nożyczki

Konstrukcja, która trzyma piankę, ma być jak najwyższa i musi samodzielnie ustać po zakończeniu zadania przez przynajmniej 60 sekund. Po upływie 18 minut mierzymy miarką wysokość i oceniamy, która grupa poradziła sobie lepiej z zadaniem. Wygląda to mniej więcej tak:

Wyniki eksperymentu, prowadzonego w różnych grupach na terenie całego świata, proponują kilka zdumiewających wniosków, które mogą być wskazówką dla każdego z nas, jak rozwiązywać problemy. Zwłaszcza, jeżeli pracujemy zespołowo.

Zadanie było realizowane przez różne zespoły, ale zawsze według tej samej procedury. W eksperymencie brały udział grupy składające się z absolwentów szkół biznesowych, prezesów zarządów spółek, inżynierów i architektów oraz… przedszkolaków.

Jak myślicie, kto robił najwyższe konstrukcje?

Oczywiście, że nie byli to absolwenci szkół biznesowych i zarządy spółek. Były to… 

przedszkolaki.

Na szczęście dobrze radzili sobie także architekci.

Nawet dobrze wykształcone dorosłe osoby, często popełniają podstawowy błąd – po krótkiej naradzie przystępują do działania, walczą o władzę w grupie i na koniec, kiedy kładą na szczycie piankę, cała konstrukcja się burzy.

Dlaczego przedszkolaki osiągają wysokie wyniki w tym zadaniu?

  • Przeznaczają dużo czasu na eksperymentowanie, próbowanie.
  • Zanim przejdą do budowania konstrukcji, sprawdzają kilka możliwych sposobów.
  • Konstrukcje przedszkolaków są przy tym bardzo twórcze i unikalne (architekci budują wysokie wieże, bo znają się na rzeczy, ale brak im często wyobraźni i polotu).

A zatem, co warto zapamiętać z piankowego wyzwania:

1. Zanim zaczniesz rozwiązywać problem, przeznacz czas na eksperymenty, testowanie różnych rozwiązań.
2. Sprawdzaj w trakcie, co działa, a co nie i wprowadzaj zmiany.
3. Ważna jest także komunikacja w grupie, umiejętność wzajemnego życzliwego słuchania się, zaufania i zabawy.

Dla chętnych – zobacz wystąpienie Toma Wujca dot. Marshmellow Challenge