Zagadnienie 4 z 14
W trakcie

Etykiety

Etykiety to nawyk, który przyczynia się do nakręcania spirali przemocy, bezsilności i stresu po obu stronach komunikatu.

Zarówno nadawca (rodzic) jak i odbiorca (uczeń) doświadcza emocjonalnych perturbacji związanych z etykietami. Ponadto etykiety utrudniają dostęp do naszych zaspokojonych lub niezaspokojonych potrzeb, których są zawoalowanym wyrazem i co za tym idzie utrudniają prawdziwy, autentyczny kontakt z drugim człowiekiem.

Kiedy przytwierdzamy dziecku jakąś etykietę, trudno widzieć w nim człowieka z pragnieniami zaspokojenia potrzeb i trudniej nieść mu wsparcie w identyfikowaniu i zaspokajaniu tych potrzeb.

Etykiety nadane przez rodzica psują w dziecku obraz samego siebie i zaufanie do swoich potrzeb.


Sprawdź

Wyobraź sobie sytuację, w której dziecko trzeci raz w tym tygodniu zostawia na podłodze w łazience swoje ubrania.
Myślisz i być może wypowiadasz na głos: “Co za roztrzepaniec (z Ciebie)!”
Jakie uczucia się pojawiają?


Zastanów się, jak te uczucia wpłyną na dalszy rozwój sytuacji i dobrostan emocjonalny zarówno twój jak i dziecka.

Zobacz, w jaki sposób można zmienić etykiety na neutralne spostrzeżenia.


Przyczyną szukania w kimś błędu jest zawsze własna niezaspokojona potrzeba. Inaczej mówiąc, jeśli odczuwam złość i zaczynam wypowiadać opinie na temat innych osób, mogę to potraktować jako wartościową wskazówkę pomagającą mi w identyfikacji własnych potrzeb.

M.B.Rosenberg